Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
teksta izmērsaaa
hamburger overlay

Kā cilvēki ar diabētu var uzlabot veselību

Ēdienu gatavošanas raidījumu bums izraisīja daudzu cilvēku interesi visā pasaulē. Saspringtā ikdiena tomēr ierobežo laiku, kurā varam pievērsties virtuvei. Koronavīrusa pandēmija, kas visus pārsteidza negaidot, mazliet mainīja šo dzīves scenāriju. Tā kā radās sociālās distancēšanās nepieciešamība, darbs no mājām ir kļuvis par daudzu cilvēku realitāti. Paliekot mājās ilgu laiku, cilvēki saprot, cik lieliski ir izmēģināt kaut ko jaunu virtuvē. Šis jaunais paradums ir svarīgs ikvienam. Veselīga ēšana cilvēkiem ar diabētu dod daudz labuma.

Pēc 2019. gada Starptautiskās Diabēta federācijas (IDF) atlanta datiem, visā pasaulē diabēts ir vairāk nekā 463 miljoniem cilvēku. Pētījumi rāda, ka vairumā gadījumu, pēc pētījuma rezultātiem – vairāk nekā 80 % gadījumu, 2. tipa diabētu var novērst ar veselīgu uzturu un regulārām fiziskajām aktivitātēm. Veselīgs uzturs: https://www.idf.org/aboutdiabetes/type-2-diabetes.html

  • kaloriju skaita samazināšana, ja jums ir virssvars
  • piesātināto tauku (piem., krējuma, siera, sviesta) aizstāšana ar nepiesātinātajiem taukiem (piem., avokado, riekstiem, olīvām un augu eļļām)
  • šķiedrvielu (piem., augļu, dārzeņu, pilngraudu produktu) uzņemšana
  • atturēšanās no tabakas, pārmērīga alkohola patēriņa un pievienotā cukura

 

Jaunā koronavīrusa pandēmija liek mums uzsvērt diabēta aprūpes nozīmību. Diabēts tiek uzskatīts par nopietnu COVID-19 komplikāciju riska faktoru. https://www.diabetes.org/coronavirus-covid-19/how-coronavirus-impacts-people-with-diabetes#:~:text=In%20general%2C%20people%20with%20diabetes,your%20diabetes%20is%20well%2Dmanaged.

Ja esat pavārs, jūs zināt visas ēdiena sastāvdaļas, un koncentrēšanās uz ēdiena kvalitāti var palīdzēt cukura (glikozes) līmeņa kontrolē un kaloriju skaitīšanā. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24910231/.  Ēdiena gatavošana mājās var dot jums veselīgākas izvēles iespējas un mazāk kārdinājumu, tāpēc varat pieņemt pareizākus lēmumus. 

Tas ir mācīšanās process, tāpēc nedomājiet, ka jums viss jāizdara uzreiz. Cenšoties gatavot mājās, cilvēkiem ar diabētu ir dažas ēdiena kategorijas, kas ir īsti sabiedrotie. Lielisks piemērs ir šķiedrvielas – tās atrodamas galvenokārt augļos, dārzeņos, pilngraudu produktos un pākšaugos. Cilvēkiem ar diabētu šķiedrvielas – īpaši šķīstošās šķiedrvielas – var palēnināt cukuru uzsūkšanos un palīdzēt uzlabot cukura līmeni asinīs. Gatavojot ēdienu, noteikti lietojiet auzas, zirņus, pupas, ābolus, citrusaugļus, burkānus, miežus un ceļtekashttps://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/fiber/art-20043983

No otras puses, ir svarīgi zināt, ko ierobežot un dažos gadījumos pat nelietot nemaz. Pārtikas produkti, kas satur daudz piesātināto tauku (kā cepti ēdieni) https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/different-fats-nutrition/, cukura https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/how-to-cut-down-on-sugar-in-your-diet/ un sāls https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/salt-nutrition/, ir jāierobežo vai nav jālieto vispār. Vēl viens labs padoms, gatavojot mājās, ir porciju lielums. Pārliecinieties, ka neēdat pārāk daudz... Arī pārāk daudz labu lietu ir pārāk daudz. Konsultējieties ar veselības aprūpes speciālistiem par alkohola patēriņu, jo ieteikumi var atšķirties.

Nav viena uztura plāna, kas derētu visiem cilvēkiem ar diabētu. Vislabāk ir meklēt diabēta pedagoga un/vai uztura speciālista palīdzību, lai noskaidrotu, kā pagatavot praktiskus, garšīgus, sabalansētus ēdienus, kad derēs tieši jums un jūsu diabēta kontrolei. Paradums un iespēja gatavot veselīgus ēdienus ar augstu uzturvērtību ir vitāli svarīgi jūsu veselībai un dod daudz labuma. Pareiza ēšana ir svarīgs solis rūpēs par sevi. Paturiet prātā, ka pārmaiņām nav jānotiek vienā naktī un nav iespējams uzturā būt pilnīgi perfektam. Izvirziet par mērķi pagatavot mājās vismaz vienas vakariņas nedēļā, tad pamazām virzieties uz priekšu. Katrs solis veselības uzlabošanā ir pūļu vērts!

Dalīties

Filed under: