Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Glikēmiskais indekss

Pētījumi par ogļhidrātu iedarbību uz glikozes līmeni asinīs rāda, ka svarīgi ir ne tikai, cik ogļhidrātu ir apēsts, bet arī to avots.1 Daļa produktu glikozes līmeni asinīs paaugstina uzreiz pēc ēšanas, citi izraisa mazāku maksimālo līmeni un pakāpenisku glikozes līmeņa samazināšanos asinīs. Mērījumi par to, cik ātri pārtikas produkti paceļ glikozes līmeni asinīs, tiek saukti par glikēmisko indeksu jeb GI.

Ko nozīmē glikēmiskā indeksa (GI) skaitlis
Produkti ar lielu ogļhidrātu saturu, vērtējot tīrās glikozes iedarbību uz organismu, ir iezīmēti skalā no 1 līdz 100. Jo mazāks ir ēdiena GI, jo mazāks glikozes līmenis asinīs. Arī tas, kā ēdiens tiek gatavots (piem., cepts vai taukos vārīts), var ietekmēt ēdiena GI lielumu. Pēc GI lieluma pārtika tiek iedalīta 3 līmeņos.2

  • Zems: mazāk par 55
  • Vidējs: no 55 līdz 70
  • Augsts: vairāk par 70

Daži produkti ar zemu GI:
Pilngraudu maize un pārslas
Brūnie rīsi

  • Kaltētas pupas un lēcas
  • Auzu pārslas
  • Batātes
  • Piena produkti
  • Āboli un apelsīni

Gaļā un taukos ir maz ogļhidrātu un tiem GI lieluma nav.

Skaitot ogļhidrātus un katru dienu kontrolējot produktu GI līmeni, var stabilizēt glikozes līmeni asinīs. Jo lielāks ir GI, jo mazāka porcija būtu jāēd. Attiecīgi jūs varat ēst vairāk produktu ar mazāku GI, pārāk nepalielinot glikozes līmeni asinīs.

Jūs varat biežāk izvēlēties produktus no zemā GI grupas un skatīties, vai tas palīdz uzturēt normālu glikozes līmeni asinīs.

1. Archives of Internal Medicine 2006; 166:14 -147 „Salīdzinājums 4 diētu ar atšķirīgu glikēmisko iedarbību uz svara zaudēšanu un kardiovaskulāro risku jauniem pieaugušajiem ar virssvaru un aptaukošanos: randomizēts kontrolēts tests". Atrodams:
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/short/166/14/1466  . Dati ņemti: 2008. g. 17. novembrī.
2. International Diabetes Institute. Glikēmiskais indekss. Atrodams: http://www.diabetes.com.au/about.php?regionID=254 . Dati ņemti: 2008. g. 17. novembrī.

Dalīties

Filed under: