Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
teksta izmērsaaa
hamburger overlay

Svētku svinēšana ar diabētu 

 

 
Neļaujiet diabētam traucēt svinēt svētkus. Veicot tikai dažas izmaiņas savos ikdienas paradumos, jūs varat turpināt pienācīgi kontrolēt diabētu, baudot arī visas svētku izklaides un prieku.
 
Nenovērtējiet par zemu stresa ietekmi uz diabētu
Varētu domāt, ka ar visu jautrību, smiekliem un satraukumu, kas apvij svētkus, tas varētu būt pasākums bez stresa, bet tā nav. Svētki var būt ļoti satraucoši, un šis stress var stipri ietekmēt diabētu.
 
Ja organisms nokļūst noteiktās psiholoģiskās vai fiziskās situācijās, ko tas uztver kā satraucošas, tas automātiski sāk izdalīt hormonus, piemēram, augšanas hormonus, kortizolu un kateholamīnus, kas var dot enerģiju un palīdzēt pārvarēt stresa pilno notikumu. Lai arī šie hormoni, kas reizēm tiek saukti par stresa hormoniem, ir lieliski palīgi, lai tiktu galā ar satraucošiem notikumiem, diabētam tie nav īpaši labi.
 
Pēc Diabetes Quebec informācijas, šie stresa hormoni izraisa strauju glikozes līmeņa paaugstināšanos virs normas. Cilvēkiem ar diabētu šāda strauja glikozes līmeņa paaugstināšanās var radīt daudzas problēmas, sākot ar precīzas insulīna vai citu medikamentu devas aprēķināšanu, beidzot ar nopietniem simptomiem, kam var būt paliekoša ietekme uz fizisko un emocionālo veselību.
 
Lai arī labākais padoms ir pilnībā izvairīties no stresa svētkos, to ievērot ir gandrīz neiespējami. Tā kā svētkos nevarēsiet pilnībā izvairīties no satraucošiem notikumiem vai situācijām, jūs varat iemācīties atvieglot vai samazināt stresu. Kaut nedaudz atvieglojot vai samazinot stresu, kuram esat pakļauts, jūs varat padarīt diabētu vieglāk kontrolējamu.
 
Daži veidi, kā svētkos samazināt stresu.
 
  • Katru dienu veltiet laiku tikai sev – tā var būt vanna, 10 minūšu pastaiga pa apkārtni vienatnē vai netraucēta grāmatas lasīšana
  • Regulāri vingrojiet – regulāra vingrošana ne tikai palīdz samazināt stresu, bet arī uzlabo diabēta kontroli
  • Izveidojiet darāmo darbu sarakstu – tas var palīdzēt būt organizētam, ļaut deleģēt uzdevumus citiem, kā arī pamanīt darbus, kas varētu būt grūtāk paveicami
  • Iemācieties relaksācijas vingrinājumus vai meditāciju – vienkārši 1 minūti ar aizvērtām acīm dziļi elpojiet vai lejupielādējiet meditācijas lietotni, kas palīdzēs jums veikt vienkāršus meditācijas vingrinājumus
Esiet organizēts
 
Svētkos organizētība parasti nozīmē darāmo darbu sarakstu veidošanu, dāvanu pirkšanu un pasākumu plānošanu. Ja jums ir diabēts, svētku organizēšana var būt mazliet citāda.
Svētku organizēšana, ja ir diabēts, parasti nozīmē tālāk minētās lietas.
 
  • Izveidot viegli izpildāmu terapijas plānu
  • Izveidot svētku pasākumu un aktivitāšu grafiku, kurā ietverts arī laiks, kad jāmēra glikozes līmenis asinīs, jāēd un jāvingro
  • Izveidot organizētu diabēta krājumu sistēmu – sakārtot visu diabēta kontrolei nepieciešamo, piemēram, medikamentus, autolancetes, glikozes līmeņa mērierīces un teststrēmeles, tā, lai tos būtu viegli paņemt līdzi
  • Vienmēr reģistrējiet glikozes līmeni asinīs un pierakstiet problēmas, ar ko saskaraties – šī informācija var palīdzēt pamanīt problēmas, kas rodas aktīvajā svētku laikā. Lejupielādējiet mySugr, lai varētu viegli, neizmantojot papīru, reģistrēt un analizēt šo informāciju, kā arī kopīgot to ar savu veselības aprūpes speciālistu
Jo organizētāks jūs būsiet, jo vieglāk būs kontrolēt diabētu.
 
Iemācīties ideālu līdzsvaru starp uztura plāna ievērošanu un svētku baudīšanu
Cilvēkiem ar diabētu bieži jāievēro stingrs uztura plāns. Viņi var pavadīt ilgu laiku, plānojot uzturu – sākot no laika, kas jāsāk ēst, beidzot ar porciju lielumu un ēdienu, ko drīkst un ko nedrīkst ēst. Ja neizdodas visu labi izplānot, var iedzīvoties nepatīkamās blaknēs un nevēlamos simptomos, ko izraisa nestabils glikozes līmenis asinīs.
 
Stingra uztura plānošana var būt viegla mājās un ikdienas dzīvē, bet svētkos tas viss mainās. Svētkos tik daudz kas jāredz un jādara, ka var būt grūti atrast laiku, lai pienācīgi izplānotu ēdienreizes. Ja vēlaties turpināt baudīt svētkus, tomēr kontrolējot diabētu, jums uztura plānošanā ir jābūt elastīgam.
 
Daži ieteikumi, kas cilvēkiem ar diabētu uztura plānošanu svētkos palīdzēs padarīt vieglāku.
 
  • Porciju kontrole – svētkos apkārt ir daudz ēdamā. Ēdiet mazas porcijas, lai varētu izbaudīt pēc iespējas vairāk dažādu ēdienu.
  • Ziniet savu reakciju uz ēdienu – dažādi cilvēki ar diabētu atšķirīgi reaģē uz dažādu veidu ēdieniem. Piemēram, dažiem cilvēkiem strauji palielinās glikozes līmenis asinīs, ja tiek ēsti makaroni, bet citiem tas notiek pēc kartupeļu ēšanas. Ja zināsiet, kādi ēdieni jums izraisa strauju glikozes līmeņa paaugstināšanos, būs vieglāk saprast, no kuriem ēdieniem svētkos izvairīties vai kurus ēst mērenā daudzumā.
  • Centieties neuzturēties blakus ēdienam, lai nezaudētu kontroli pār apēsto. Ēdot vienmēr centieties izmantot šķīvi, ēdiet tikai to, ko pats sev esat uzlicis un nesteidzieties iet pēc papildinājuma.
  • Esiet pielaidīgs pret sevi ēdiena izvēlē – jūs nevēlaties zaudēt kontroli un ēst visu, ko redzat, tomēr varat atļauties svētkos arī mazliet panašķēties. Tikai pēc svētkiem noteikti atgriezieties pie vecajiem paradumiem.
  • Ņemiet tikai to, ko varat ēst – neļaujieties spiedienam nogaršot kādu ēdienu vai dzērienu tikai tāpēc, ka kāds to piedāvā. Ja jūs ēdīsiet to, ko ēst nevēlaties, varat palaist garām iespēju apēst kaut ko, kas jums ļoti garšo.
Laika veltīšana sev var dot jums brīvību un iespēju piedalīties savās iemīļotajās svētku aktivitātēs, pasākumos, svinībās un tradīcijās, turpinot kontrolēt diabētu. Tāpēc – kad tuvojas svētki, izveidojiet plānu. Kad vien iespējams, pēc ēšanas ejiet pastaigā vai veiciet citas fiziskas aktivitātes. Atpazīstiet brīžus, kad jūs pārņem stress, un ieplānojiet laiku sev. Atcerieties, ka darāmo darbu saraksti palīdz samazināt stresu. Izplānojiet ēdienreizes vai nosakiet prioritātes ēdieniem, ko baudīt ar mēru. Galvenais – koncentrējieties uz lietām, kas svētku laikā dod jums visvairāk prieka.
 
Priecīgus svētkus!
 

 

Autori un tiesības
Uzrakstījis ārštata autors Roche izmantošanai visā pasaulē, drīkst izmantot jebkurā laikā.

Avoti:
https://www.diabete.qc.ca/en/living-with-diabetes/psychology/the-stress/stress-and-diabetes
https://mysugr.com/

 

Dalīties

Filed under: