Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
teksta izmērsaaa
hamburger overlay

Plusi un mīnusi kļūšanai par veģetārieti, ja ir diabēts

 

 
Vai pēdējā laikā pārtikas veikalā vai iecienītajā restorānā esat ievērojis lielāku veģetāras gaļas izvēli? Siers bez piena produktiem, cīsiņi bez gaļas un dārzeņu burgeri ir tikai dažas no veģetārajām izvēles iespējām, kas garšotu pat gaļēdājam.
Cilvēki izvēlas kļūt par veģetāriešiem dažādu iemeslu dēļ. Daži vēlas zaudēt svaru, daži domā par dzīvniekiem, citi to dara, lai uzlabotu veselību vai rūpētos par vidi. Cilvēkiem ar diabētu veģetārismā ir lietas, pie kā jāpierod. Bet tas var ļauj arī just vairāk enerģijas, justies vieglāk un laimīgāk.
Kļūt par veģetārieti nozīmē atteikties no gaļas, daži kļūst par vegāniem, kas nozīmē attiekties no visiem dzīvnieku izcelsmes produktiem, tostarp no piena produktiem un olām. Lai arī kādu ceļu jūs izvēlētos, gaļas aizstāšana ar dārzeņiem, kaut vai dažas dienas nedēļā, var nākt par labu veselībai.
Ir pat diena, kas veltīta veģetāriešiem: Pasaules veģetāriešu diena 1. oktobrī. (1) Šī diena, kas dibināta 1977. gadā, aizsāk veģetārisma izpratnes mēnesi.
Ja prātojat, vai kļūšana par veģetārieti ar diabētu nāktu jums par labu, te ir daži plusi un mīnusi.
 
Veģetāra ēdiena plusi diabētam
 
1. Visticamāk jūs zaudēsiet svaru
Veģetārieši parasti apēd mazāk kaloriju, mazāk tauku un sver mazāk nekā gaļēdāji. (2) Pilnvērtīga (neapstrādāta vai necepta) veģetāra ēdiena ēšana var palīdzēt apēst mazāk kaloriju un justies apmierinātam.
Padomājiet par šo: McDonald’s restorānā vienā Bic Mac iir 540 kalorijas (3a), un tas ir bez kartupeļiem frī vai dzēriena. Salīdziniet to ar jebkuru no šiem sātīgajiem, garšīgajiem veģetārajiem ēdieniem, Tex-Mex dārzeņu fritata, maisot ceptas veģetārās nūdeles, sēņu čili ar laima krējumu, kas visi satur 300 kalorijas vai mazāk: (3b)
Šie ēdieni nav tikai garšīgi – tajos ir sabalansēts olbaltumvielu un sirds veselībai derīgo tauku, lai dotu sāta sajūtu. Nesen veiktā pētījumā konstatēts, ka veģetāram uzturam ir priekšrocības svara samazināšanā salīdzinājumā ar neveģetāru uzruru. (4) Pat apēdot līdzīgu kaloriju daudzumu, tie, kas ēd veģetāri, zaudēja vairāk svara, samazināja muskuļu tauku daudzumu un paātrināja vielmaiņu.
 
2. Jūs palielināsiet sirds veselībai derīgo uzturvielu uzņemšanu
Veselība nav tikai svars. Lai sirds būtu vesela, mums nepieciešamas tādas fitoķīmiskās vielas kā folijskābe, kālijs un magnijs. Salīdzinājumā ar gaļēdājiem veģetārieši tās uzņem vairāk. (5) Un veģetārieši parasti uzņem mazāk holesterīna un piesātināto tauku.
Tas nozīmē, ka , kļūstot par veģetārieti, jūs varēsiet samaiznāt asinsspiedienu. Cilvēkiem ar diabētu tas ir labi, jo asinsspiediena samazināšana  samazina sirds slimības, infarkta un citu sirds problēmu risku. (5b)
 
3. Veģetāra diēta var palīdzēt uzlabot cukura līmeņa kontroli asinīs
Ja ir diabēts, cukura līmenis kontrole asinīs ir ļoti svarīga. Pētījums rāda, ka biežāka veģetāra ēdiena ēšana var palīdzēt diabēta kontrolē un ārstēšanā. (6)
Ja vēlaties būt kustīgs un palielināt muskuļu spēku, arī veģetārisms var palīdzēt. (4, 7) Ja jūs nomāc “lēna vielmaiņa”, gaļas aizstāšana ar augu izcelsmes ēdienu var paātrināt vielmaiņu.
 
Maldīgi priekšstati par veģetāru uzturu
Domājat, ka neuzņemsiet pietiekami daudz olbaltumvielu, ja atteiksieties no gaļas? Padomājiet vēlreiz. Tie ir bieži sastopami maldi. Ir liels daudzums augu izcelsmes ēdienu, kas ir lielisks olbaltumvielu avots, piemēram: (8)
 
  • Rieksti un sēklas
  • Pākšaugi, piemēram, pupas, lēcas un turku zirņi
  • Veģetāriešiem garšo brokoļi, lapu kāposti un sparģeļi
  • Graudaugi, piemēram, kvinoja un brūnie rīsi
Vēl viens maldīgs priekšstats – kļūt par veģetārieti būs dārgi. Patiesībā tas var būt lētāk nekā ēst gaļu. Padomājiet, cik restorānā maksā veģetārie makaroni salīdzinājumā ar steiku. Pētījums rāda, ka augu izcelsmes ēdienu gatavošana maksā mazāk nekā liesas gaļas ēdienu gatavošana – gadā var ieteupīt vairāk nekā 700 $! (13a)
Lai arī veģetārs uzturs var būt patiesi veselīgs, jāpatur prātā arī šie maldīgie priekšstati.
 
1. Visi veģetārie ēdieni ir veselīgi
Ja esat veģetārietis, kas dzīvo no trekna ēdiena, cukurotiem ēdieniem un dzērieniem, ogļhidrātiem bagāta ēdiena, jūs droši vien ēdat sliktāk nekā kāds, kas ēd liesu gaļu un dārzeņus.
Veģetāriešiem, kas vēlas uzlabot veselību, jāizvairās no apstrādāta ēdiena, piemēram, saldētas picas, gāzētiem dzērieniem, smalkmaizītēm un kartupeļiem frī. Šajos ēdienos ir daudz kaloriju un tauku, kas pētījumos tiek saistīti ar vēzi. (9)
2. Veģetārieši uzņem visus nepieciešamos vitamīnus un uzturvielas
B12 vitamīns ir svarīgs sarkano asins šūnu ražošanā un nervu sistēmas darbībā. Šī ir uzturviela, ko veģetārieši riskē uzņemt par maz. (10) Tiem, kam ir 2. tipa diabēts, var būt pazemināts B12 līmenis. (11)
B12 ir atrodams dzīvnieku produktos, bet veģetārieši to var uzņemt ar B12 bagātinātu ēdienu, piemēram, maizi un augu pienu vai ar uztura bagātinātājiem. (12)
3. Es neilgošos pēc gaļas, vai ne?
Kāre uz ēdienu ir reāla, bet tā ir gan psiholoģiska, gan fizioloģiska. Te ir lietas, ko var darīt, lai kontrolētu kāri pēc gaļas.
  • Atcerieties savu “kāpēc”. Pierakstiet, kāpēc kļuvāt par veģetārieti. Varbūt tāpēc, lai zaudētu svaru, gūtu vairāk enerģijas vai uzlabotu diabēta kontroli. Vai varbūt jūsu kāpēc ir būt veselīgākam piemēram saviem bērniem vai jūsu vēlēšanās izdarīt videi draudzīgākas uztura izvēles. Lai arī kāds būtu jūsu iemesls, pierakstiet to un novietojiet redzamā vietā kā atgādinājumu, kad tas nepieciešams.
  • Uztura plāns. Ejot uz veikalu, ņemiet līdzi iepirkumu sarakstu, lai pieturētos pie tā, pēc kā gājāt. Izmēģiniet veģetāriešu receptes, kas balstītas uz jūsu iecienīto gaļas ēdienu receptēm, piemēram, sēņu stroganovs liellopu gaļas vietā. Recepšu izvēlē iesaistiet ģimeni, lai viņi jūs atbalstītu. Gatavojiet virtuvē kopā, lai varētu lepoties ar saviem ēdieniem.
  • Jautājiet ieteikumus. Vairums restorānu ir priecīgi apmierināt veģetāriešu un vegānu vajadzības. Kad dodaties ēst ārpus mājas, izvēlieties restorānus ar piedāvājumu veģetāriešiem un pajautājiet savam viesmīlim, ko viņš iesaka.
Ja jums garšo noteikta veida gaļa, iespējams, ir produkts, ar ko to var aizstāt. Bufalo vistas spārniņu vietā pamēģiniet Bufalo ziedkāpostus. Rikotas vietā lazanjā izmantojiet tofu. Uzgrilējiet dārzeņu burgeru. Koncentrējieties uz iespaidiem un labi pavadītu laiku, ko sniedz ēdienreize, nevis tikai uz ēdienu. Jūsu kāre pēc gaļas sāks samazināties. (13)
 
Jums gaļa nav jāatmet uzreiz
Pārejai no gaļas ēšanas pie veģetāra vai vegāniska dzīvesveida nav jānotiek vienā mirklī. Ja kļūšana par veģetārieti diabēta dēļ jūs interesē, jūs varat to darīt pakāpeniski. Sāciet ar pirmdienām bez gaļas vai centieties dārzeņus gatavot divas reizes biežāk nekā gaļu.
Ir tik daudz garšīgu veģetāru sastāvdaļu, ko varat izmēģināt. Pavadiet vairāk laika pārtikas veikalā izvēlieties dažas jaunas sastāvdaļas. Nopērciet tās, kam ir atlaides, lai ietaupītu vēl vairāk naudas, un izmantojiet tās, lai iedvesmotos savām receptēm. Ja jūs savām garšas kārpiņām piedāvājat jaunas garšas, var izrādīties, ka pāreja ir vieglāka, nekā bijāt iztēlojies.
 

Dalīties

Filed under: