Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
teksta izmērsaaa
hamburger overlay

Kā saglabāt spontanitāti, dzīvojot ar diabētu

 


Ir vajadzīgs treniņš, lai saglabātu spontanitāti, dzīvojot ar diabētu. Jo, būsim godīgi, daudz kas var noiet greizi, ja mēs nepievēršam tam uzmanību. 
Izdarīt kaut ko spontāni var būt kā svaiga gaisa malks ikvienam, īpaši kādam, kura stāvoklis prasa rūpes 24/7. 

Ko nozīmē būt spontānam ar diabētu? 

Sāksim ar to, ko tas nenozīmē. Tas nenozīmē veselā saprāta atmešanu, uzmanības nepievēršanu diabētam vai vieglprātīgu izturēšanos pret diabēta medikamentiem. 
Kad es rakstu par spontanitāti, es runāju par došanos izbraucienā, neparasta un/vai eksotiska ēdiena ēšanu vai kaut ko tik vienkāršu kā došanos pastaigā, neieplānojot to vairākas stundas iepriekš. 
Manuprāt, šīs visas ir lietas, ko cilvēks ar diabētu var un kas viņam pat būtu jādara laiku pa laikam. Es dzīvoju ar diabētu, un es atsakot dzīvot bez spontāna piedzīvojuma brīvības! 
Šajā rakstā es piedāvāju jums nepieciešamos instrumentus, lai dzīvotu spontānu dzīvi ar diabētu.

Kā apvienot diabētu un spontanitāti

Ja runa ir par spontanitāti, tiem, kas dzīvo ar diabētu, svarīgākais, kas jāsaprot, ir diabēta pamati un tas, kam ar jums jānotiek, lai viss būtu kārtībā.

Pamati: saprast insulīnu un jūsu reakciju uz dažādām aktivitātēm un ēdieniem

Manuprāt, ja jūs cukura līmeni asinīs kontrolējat ar insulīnu, viens no svarīgākajiem diabēta kontroles aspektiem ir pievērst uzmanību savam aktīvajam insulīnam. Aktīvais insulīns ir svarīgs, jo rāda, cik daudz insulīna no iepriekšējās bolus devas organismā vēl ir aktīvs, kas nozīmē, ka var būt lielāks risks saskarties ar pazeminātu cukura līmeni – īpaši, ja esat aktīvs. 

Ātras darbības insulīns (kā Apidra, Humalog un NovoRapid) parasti organismā ir aktīvs 4 stundas. Tas nozīmē, ka insulīns, ko esat injicējis pēdējo 4 stundu laikā būs jūsu aktīvā insulīna daļa. Dažiem došanās pastaigā ar 2 vienībām aktīvā insulīna (bez papildu ēdiena pēc ēdienreizes, kurai bija paredzēta šī insulīna deva) ir katastrofas recepte. Citiem tas neizraisīs pazeminātu cukura līmeni – galvenais ir visu novērot, lai noteiktu, kas jūsu organismam ir vajadzīgs. 
 
Neatkarīgi no tā, vai jūs cukura līmeni kontrolējat ar insulīnu vai tabletēm, jūs droši vien zināt, kā jūsu cukura līmenis reaģē uz noteiktu veidu aktivitātēm un dažādu tipu ēdieniem, kā arī atšķirības dienas gaitā.
 
Piemēram, jūs varētu jau zināt, ka cukura līmenis asinīs labi saglabājas mērķa diapazonā vai var pat ievērojami kristies dienās, kad jūs daudz esat uz kājām vai arī mērķtiecīgi trenējaties. Citās dienās, kad neesat tik aktīvs vai aizņemts, jūs varat novērot, ka cukura līmenis spītīgi turas augstāks. 
 
Varbūt esat arī pamanījis, ka noteiktu tipu ēdiens cukura līmeni ietekmē agresīvāk nekā citu tipu ēdiens un ka treknāki ēdieni, kā pica, var palielināt cukura līmeni asinīs uz vairākām stundām un pat nedaudz ietekmēt cukura līmeni nākamajā dienā.
 
Es aicinu izmantot šos novērojumus savā labā, kad runa ir par spontānu dzīvi.

Galvenās stratēģijas, ko var izmantot, lai būtu drošībā, rīkojoties spontāni

Tā kā jūs zināt, ka fiziskā aktivitāte pazemina cukura līmeni asinīs, es aicinu būt tam gatavam vai izmantot to savā labā. Ja cukura līmenim ir tendence kļūt pārāk zemam, jums būtu jākonsultējas ar savu ārstu un jāpārrunā medikamentu devu korekcijas iespējas (PIEZĪME: pirms kaut ko maināt medikamentu lietošanā, vienmēr konsultējieties ar savu ārstu), ja nav iespējas to izdarīt, uzņemiet papildu ogļhidrātus, lai izvairītos no pazemināta cukura līmeņa. 
 
Piemēram, dienās, kad spontāni dodos pastaigā, es pārbaudu šādu sarakstu.
 
  • Kāds šobrīd man ir cukura līmenis asinīs un vai tas palielinās vai pazeminās? (Cukura līmeņa virzība ir skaidrāka, ja valkājat nepārtrauktas darbības glikozes monitoru CGM.)  
  • Kad es pēdējo reizi ēdu?
  • Cik aktīvā insulīna man ir? (Tiem, kas lieto insulīnu)
  • Kur un cik tālu es iešu?
Atkarībā no atbildēm uz šiem 4 jautājumiem, es saprotu, kas man jāizdara, lai sagatavotos pastaigai. Ja cukura līmenis man ir drīzāk augsts, man ir ļoti maz aktīvā insulīna vai es neiešu nekur tālu, es varu neko neēst vai neko nemainīt savā insulīna režīmā. Tomēr, ja man ir daudz aktīvā insulīna un cukura līmenis asinīs pirms fiziskās slodzes ir mērķa diapazona lejasgalā, pirms došanās pastaigā es apēdīšu nelielu ogļhidrātus saturošu uzkodu vai paņemšu to līdzi. Lielisks portatīvs ogļhidrātu avots ir āboli, jo tie tiek ātri sagremoti un atkarībā no lieluma satur apmēram 15 līdz 25 gramus ogļhidrātu. Lūdzu, atcerieties, ka mēs esam atšķirīgi, jums varbūt ir nepieciešama uzkoda arī tad, ja nelietojat insulīnu.
 
Vēl viens piemērs ir našķa, piemēram, saldējuma, apēšana. Lai arī cukura līmenis asinīs un aktīvais insulīns ir svarīgs, bieži vien es izvēlos lielāku uzmanību pievērst fiziskās aktivitātes līmenim. Ja pēc saldējuma apēšanas vai ēšanas laikā es plānoju doties pastaigā, es to ņemšu vērā, aprēķinot insulīna devu. 
 
Ja diabēta kontrolē jūs neizmantojat insulīnu, jums nāks par labu zināt, ka fizisko aktivitāšu līmeņa palielināšana palīdz cukura līmenim samazināties. Izbaudiet šo saldējumu un pēc tam dodieties pastaigā vai pievērsieties citām fiziskajām aktivitātēm kas jums patīk un kas palīdzēs samazināt cukura līmeni asinīs un sadedzināt saldējumā esošos ogļhidrātus.
 
Bet pats galvenais: esiet gatavs 
 
Izmēģinot kaut ko jaunu – un vispār dzīvē ar diabētu – jums vienmēr jābūt gatavam kontrolēt un novērst pazeminātu un paaugstinātu cukura līmeni asinīs. Tas nozīmē glabāt mašīnā, makā, kabatā utt. ātras darbības glikozi. Piemēram, glikozes tabletes, želejkonfektes vai citus ātras darbības ogļhidrātus, kas nekūst vai nepūst. Ja lietojat insulīnu, dodoties jaunos piedzīvojumos, jums tas jāņem līdzi.
 
Un, protams, jūs nevarat zināt, vai cukura līmenis ir pazemināts vai paaugstināts, ja līdzi nav glikozes līmeņa mērierīce, lai to pārbaudītu! 
 
Spontanitātei ir jāgatavojas. 
 
Ticiet sev un savai pieredzei
 
Beigu beigās – lai, rīkojoties spontāni, viss noritētu veiksmīgi, dzīvojot ar diabētu, jums jātic sev un savai pieredzei. Mēs varam izveidot visus iespējamos noteikumus un instrukcijas, bet tas ir jūsu ķermenis, un jūs droši vien labāk nekā jebkurš cits zināt, kas tam nepieciešams! 
 
Ja pēc pieredzes jūs zināt, ka pastaiga pat ar aktīvu insulīnu neizraisīs cukura līmeņa pazemināšanos, pielāgojiet stratēģijas, lai saglabātu nepieciešamo cukura līmeni. 
 
Jūs savu organismu pazīstat vislabāk, bet atcerieties – ja nekad neizmēģināsiet neko jaunu, jūs nekad neiemācīsieties kontrolēt diabētu jaunos apstākļos. Un jūs varat palaist garām daudz prieka un lieliskus piedzīvojumus.
 

Dalīties

Filed under: