Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
teksta izmērsaaa
hamburger overlay

Kā rūpēties par diabētu ceļojot


Neatkarīgi no tā, vai esat piedzīvojumu meklētājs vai darījumu ceļotājs, ir mazliet sarežģītāk gatavoties ceļojumam, ja jūsu ceļabiedrs ir diabēts.
Cik daudz krājumu jāņem līdzi? Kā diabēts mijiedarbojas ar ceļošanu? Kas sagaidāms no diabēta, ja mainās jūsu fiziskās aktivitātes vai ir augsts stresa līmenis, vai jūs izbaudāt jaunus ēdienus un kultūru? Par laimi dažas vienkāršas sagatavošanās darbības var palīdzēt jums saglabāt veselību, kamēr esat ceļā.
 
Paaugstināta stresa apstākļos jums var vajadzēt kaut ko darīt papildus.
 
Arī tad, ja jums patīk ceļot, nokļūšana no punkta A uz punktu B var būt stresa pilna. Diemžēl stress ietekmē glikozes līmeni asinīs.
Organisma “bēdz vai cīnies” reakcija dabiski sagatavo to vai nu bēgt no briesmām, vai cīnīties ar plēsēju. Tā kā organisms nespēj atšķirt plēsīgu pumu no kavēta lidojuma, tas reaģē ļoti līdzīgi.
Tā kā epinefrīna un adrenalīna līmenis paaugstinās, nieres izdala papildu glikagonu, lai asinsritē būtu pieejama glikoze. Tāpēc stresa pilnās situācijās (piemēram, savienotā lidojuma nokavēšana) cukura līmenis asinīs var būt paaugstināts un pēc tam samazināts, jo organisms ātri patērē pieejamo glikozi. Šis pazeminātais cukura līmenis var saglabāties 6–8 stundas pēc paaugstināta stresa, tāpēc var būt nepieciešams ceļojuma laikā koriģēt insulīna līmeni. Ceļojot vienmēr nodrošinieties ar uzkodām un glikozes tabletēm negaidītam pazemināta cukura līmeņa gadījumam. Augļu biezeņi un žāvētu augļu maisījumi, rieksti un šokolāde ir ideāli ceļošanai.
 
Jūsu organisms ir radīts “kustībai”, jūsu ierastā aprūpe – var arī nebūt.
 
Kad kustaties, organisms kļūst jutīgāks pret insulīnu. Palielinās arī tā spēja patērēt asinīs esošo cukuru. Kad izmantojat muskuļus staigāšanai, skriešanai, pārgājieniem, riteņbraukšanai vai jaunas pilsētas apskatei, šūnas patērē cukuru, lai iegūtu enerģiju, neatkarīgi no tā, cik insulīna ir asinīs. Daudziem cilvēkiem ar diabētu tas nozīmē to, ka intensīvas fiziskās slodzes laikā ir jākoriģē insulīna vai medikamentu līmenis. Tomēr organisms turpina smagi strādāt, lai atjaunotu enerģijas krājumus muskuļos, arī nākamās 24–48 stundas pēc neierastas fiziskās slodzes. Tas nozīmē, ka vajadzība pēc insulīna vai medikamentiem saglabājas zemāka vēl vienu vai divas dienas pēc aktivitātēm. Ja esat tāds kā vairums cilvēku, kas ceļojot ir aktīvāks nekā mājās, veselības aprūpes speciālisti var ieteikt, kā pašam koriģēt medikamentu devas. Vienmēr ir vērts konsultēties ar
savu veselības aprūpes speciālistu pirms ceļojuma uz ārzemēm, lai pārrunātu savu veselības stāvokli un pārliecinātos, ka jums ir viss, kas ceļojumā var būt vajadzīgs.

Nav iespējams – būt “pārāk gatavam”.

Paņemt savu pēdējo teststrēmeli ir sirdi plosoši, ja esat simtiem vai tūkstošiem kilometru no mājām. Var rasties panika, ja savus krājumus esat ievietojis nododamajā bagāžā un konstatējat, ka tā ir kaut kur Antarktīdā. Ceļojot ar diabētu, daudz labāk ir tikt uzskatītam par “paranoisku”, nevis būt pārsteigtam nesagatavotam.
 
  • Lejupielādējiet noderīgu diabēta ceļojumu sarakstu, piemēram, šo, kas atrodams Diabetes UK.
  • Vienmēr glabājiet savus krājumus – teststrēmeles glikozes līmeņa noteikšanai asinīs, glikozes līmeņa mērierīci, visus medikamentus vai insulīnu, glikagonu, dezinficējošās salvetes, ketonu teststrēmeles, ogļhidrātus saturošas uzkodas – pie sevis. Arī tad, ja jums ir insulīna sūknis un glikozes līmeņa monitors, ņemiet līdzi baterijas, rezerves terapijas līdzekli, piem., pildspalvu/šļirci, sensorus un raidītājus, nevis iepakojiet tos nododamajā bagāžā.
  • Iepakojiet līdzi vairāk krājumu, nekā, jūsuprāt, varētu vajadzēt. Ja mājās jūs parasti izlietojat sešas teststrēmeles dienā, plānojiet izmantot divreiz vairāk. Tas pats attiecas uz pārējiem krājumiem. Paņemiet līdzi arī rezerves mērierīci, ja jums tāda ir.
  • Ja dzīvojat ES, pirms došanās prom noteikti piesakieties bezmaksas Eiropas veselības apdrošināšanas kartei, lai jums būtu pieejama neatliekamā medicīniskā palīdzība.
  • Pārbaudiet savas aviokompānijas noteikumus par diabēta krājumu pārvadāšanu lidmašīnas salonā. Jums var būt nepieciešama ārsta izziņa vai cits dokuments, lai atvieglotu drošības pārbaudi.
  • Valkājiet trauksmes rotaslietu vai nēsājiet makā kartīti, kas var palīdzēt īstā ārkārtas gadījumā.
Ceļošana ar diabētu prasa papildu gatavošanos, bet tas nemazina prieku, kas tiek piedzīvots, apskatot jaunu vietu pasaulē. Plānojot cukura līmeņa izmaiņas, saprotot, kā jūs var ietekmēt fiziskās aktivitātes, veicot nelielu piesardzības sagatavošanos, jūs varat saglabāt veselību no brīža, kad izejat no mājām, līdz brīdim, kad atkal pārkāpjat savas mājas slieksni.

Dalīties

Filed under: