Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
hamburger overlay

Jūsu vides un paradumu pārveidošana


Ir divi veidi, kā cilvēki, kas kontrolē diabētu, var rūpēties par sevi un diabētu vēl labāk: 

1) Izveidot panākumiem piemērotu vidi 
2) Veidot veselīgus paradumus 
 
Mēs vēlamies domāt, ka cilvēki, kas kaut ko dara labi, dara to tāpēc, ka viņi ir labi motivēti un/vai viņiem ir daudz gribasspēka. Bet tā ne vienmēr ir. Pozitīva ietekme var būt videi, kas veicina darbības, ko vēlaties veikt. Lai arī gribasspēks ir lielisks, tas ir ierobežots resurss, kas var beigties. 
 
Padomājiet par to tā. Glabājot zobu birsti vannasistabā, tīrīt zobus ir daudz vieglāk nekā tad, ja zobu birsti glabātu garāžā, vai ne? Tas ir piemērs, kā iekārtot māju, lai veicinātu veselīgo paradumu regulāri tīrīt zobus. 
 
Mājas un darba vides iekārtošana tā, lai veicinātu vēlamās darbības, palīdz jums vieglāk veikt šīs darbības. Regulāra šo darbību atkārtošana kļūst par paradumu, bet paradumiem nevajag daudz domāšanas vai piepūles. 
 
Apskatīsim dažus veidus, kā var pārveidot māju par vietu, kas veicina veselīgu uzvedību. Es dalīšos arī ar dažiem paradumiem, ko citi cilvēki ar diabētu ir izveidojuši, kas viņiem palīdz labi kontrolēt diabētu.
 
 
Mājas vides pārveidošana
 
Virtuve – tā kā veselīgs uzturs ir stūrakmens veselības uzturēšanā ar diabētu, ēdiens jūsu virtuvē lielā mērā nosaka jūsu veselību. Ir daudz vieglāk paņemt veselīgu uzkodu vai pagatavot veselīgu ēdienu, ja jūsu pieliekamajā, skapī un ledusskapī ir veselīgi produkti. 
 
Veiciet tīrīšanu un atbrīvojiet māju no vairuma iepakotās un konservētās pārtikas, kā arī dzērieniem, kas saldināti ar cukuru. Īpaši no tiem, kuros ir rafinēti ogļhidrāti, kā čipsi, saldā sīrupā konservēti augļi un jebkas, kam ir garš sastāvdaļu saraksts, vairumu no kurām jūs nepazīstat. Varbūt varat ziedot tos vietējā pārtikas bankā. 
 
Tad dodieties uz lielveikalu un piepildiet grozu ar īstu, pilnvērtīgu veselīgu ēdienu: dārzeņiem, augļiem, riekstiem, sēklām, olām, sieru, bezpiedevu grieķu jogurtu un liesu gaļu. Dodieties mājās, atjaunojiet krājumus virtuvē un smaidiet: esat radījis sev iespēju ēst veselīgi. Te ir vēl daži padomi, kā iepirkties lielveikalā.
 
Ja neturēsiet mājās neveselīgu pārtiku, jūs to ēdīsiet daudz retāk. Mazāk veselīga ēdiena kārdinājumiem, kas reizēm uznāk, ļaujieties ārpus mājas. 
 
Ieteikums: Cilvēki bieži izvēlas ēdienu nevis pēc tā, kāds tas ir, bet, cik tuvu tas ir. Aizstājiet saldumus, kas ir jūsu redzeslokā, piemēram, kēksus uz virtuves galda, ar skaistu augļu bļodu. Drīz pamanīsiet, ka vairāk ēdat augļus, nevis kēksus.
 
Guļamistaba – pirms gulētiešanas nolieciet savas sporta drēbes tur, kur pamostoties tās uzreiz ieraudzīsiet. Vizuālas norādes ir iedarbīgas. Paradumu atomu autors Džeimss Klīrs jautā, cik bieži spēlēsiet ģitāru, ja tā atradīsies skapja dziļumā? Kaut ko darīt ir daudz vieglāk, ja jūsu priekšā ir vizuāla norāde, bet grūtāk, ja tādas nav.
 
Vannasistaba – piekariet kalendāru, kurā ir atzīmētas dienas, kad jums ir paredzēts ārsta apmeklējums un ir jāpārskata recepšu medikamentu un medicīnas preču krājumi.
 
Paskatieties uz savām mājām un padomājiet, ko vēl varētu mainīt, lai veicinātu ar diabētu saistītu uzdevumu izpildi. Savu vienreiz dienā lietojamo ilgas iedarbības insulīnu es glabāju krūzē virtuvē, tāpēc es to ieraugu uzreiz, kad gatavoju kafiju.
 
Paradumu pārveidošana
 
Panākumiem piemērota vide veicina arī veselīgus paradumus. Pēc būtības paradumi ir īsceļi; tie ļauj mums darīt kaut ko automātiski, tiem nevajag daudz enerģijas un lēmumu pieņemšanu. 
Daudzi cilvēki ar diabētu man ir teikuši, tieši veselīgie paradumi ir palīdzējuši viņiem veiksmīgi kontrolēt diabētu. 
 
Cilvēki domā, ka vajadzīga liela disciplīna, lai labi kontrolētu diabētu, bet veselīgi paradumi palīdz cilvēkiem būt disciplinētiem. Tāpēc tā vietā, lai vēlētos kļūt disciplinētāks, sāciet ieviest paradumus, kas jūs tādu padarīs. Te ir daži veselīgi paradumi, ar ko cilvēki ar diabētu ir dalījušies ar mani:
 
  • “Man ir divi glikometri, viens koši rozā somiņā manā rokassomā, lai tas vienmēr būtu man līdzi. Otrs ir mājās vienmēr vienā un tajā pašā vietā, uz virtuves letes.”
  • “Manā biroja atvilktnē vienmēr stāv sešpaka ar sulu mazā iepakojumā.”
  • “Es ielieku glikozes tabletes visur, kur varu, rokassomā, mugursomā, vingrošanas somā un daudzās vietās mājās, virtuvē, vannasistabā un uz galdiņa pie gultas. Es vienmēr esmu gatavs pazeminātam cukura līmenim.”
  • “Mājās es lietoju 9 collu vakariņu šķīvjus. Tajos var ielikt mazāk ēdiena, tāpēc es ēdu mazāk. Kad es ēdu ārpus mājas un man pasniedz lielu porciju, es lūdzu viesmīlim pusi no tās iepakot līdzņemšanai. Tad tas nav manā priekšā un pat nekārdina mani.”
  • “Es regulāri sarunāju trenēties kopā ar draudiem, līdzīgi kā pierakstos pie ārsta vai eju vakariņās ar draugiem.”
  • “Ikgadējos ārsta apmeklējumus es ieplānoju ap savu dzimšanas dienu, tāpēc neaizmirstu tos.”
  • Es nepaļaujos uz to, ka ceļojumā būs pieejams veselīgs ēdiens, tāpēc izbraucienos ņemu līdzi savu ēdienu.” 
Mājas iekārtošana, lai veicinātu panākumus, un veselīgu paradumu ievērošana ir divi iedarbīgi veidi, lai padarītu diabēta kontroli veiksmīgāku. 
 

Dalīties

Filed under: