Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
teksta izmērsaaa
hamburger overlay

Higiēna un skaistums ar diabētu

 


Viens diabēta kontroles aspekts, par ko bieži aizmirst, ir personīgā higiēna, bet man šķiet, ka tas ir tieši tikpat svarīgs kā diēta un fiziskā slodze. Kad esmu tīra, labi smaržoju un jūtos skaista, mans pašvērtējums ir augsts un dabiski man ir mazāk stresa. Man patīk doma par ilgu putu vannu, lēnu noslaucīšanos pūkainā dvielī, visa ķermeņa ierīvēšanu ar aromātisku losjonu, tā visa darīšanu no rīta lēnā garā. Tomēr bieži es visu dienu skrienu no viena mirkļa un nākamo, un laiks aizslīd no manis prom. Bieži vien man ir ātra rīta duša, steidzīga losjona uzklāšana, ātra ķermeņa pārbaude, reizēm pat šīs lietas tiek izlaistas. Tomēr pēc 2. tipa diabēta diagnozes esmu sapratusi ikdienas sevis kopšanas nozīmību un esmu pielikusi lielas pūles, lai izveidotu dažus paradumus, kas der arī visaizņemtākajā dienā vai nedēļā.
 
Es pievēršu uzmanību uzņemtā ūdens daudzumam 
Pietiekama šķidruma daudzuma uzņemšana palīdz samazināt hroniskās sēnīšu infekcijas, kas man bija īsi pirms diagnozes. Arī apetīti tad ir vieglāk kontrolēt, ēdienreizēs esmu mazāk rijīga. Es nesen lejupielādēju lietotni, ko sauc Daily Water un kas ļauj man reģistrēt un kontrolēt uzņemto ūdens daudzumu. Pirms lietotnes hidratācijas līmeņa novērtēšanai es izmantoju urīna krāsu. Mans primārās aprūpes ārsts man teica: “Jo gaišāka krāsa, jo labāk.” 
 
Es regulāri pārbaudu savas pēdas
Endokrinologs atļāva man turpināt veikt pedikīru. Lai arī es izbaudu nagu krāsošanu, es izmantoju šo laiku arī pēdu jutīguma līmeņa novērtēšanai. Kad pedikīra meistars pieskaras dažādām pēdas daļām, ko ikdienas/iknedēļas pārbaudē es varētu palaist garām, es vēroju, vai es to jūtu vai nejūtu. Lai arī es vairs neveicu pedikīru katru mēnesi, kad vien varu, es apmeklēju vienu no labākajiem saloniem pilsētā, jo tas ir ļoti higiēnisks, tur izmanto vienreizlietojamus piederumus un personāls ir apguvis pakalpojumu sniegšanu cilvēkiem ar diabētu. Ir ļoti svarīgi pirms procedūras sākuma informēt pedikīra meistaru par to, ka jums ir diabēts, lai viņš varētu pielāgot pedikīru jūsu vajadzībām. 
 
Mājās es sargāju pēdas 
Mājās es vienmēr valkāju čības. Kādreiz man patika staigāt basām kājām, bet tagad man vienmēr pie rokas ir čību pāris. Šis paradums ir kļuvis ļoti vērtīgs, jo novecošanas process ietekmē manu spēju saredzēt sīkus priekšmetus, piemēram, saplēsta stikla gabaliņus uz virtuves grīdas. Pirms dažiem gadiem draugs ieteica man mājās valkāt baltas zeķes, lai es redzētu traipus, ja gadījumā uz kaut kā uzkāptu un to nejustu. Es dodu priekšroku čībām divu iemeslu dēļ. 
  1. Es neiekāpšu gultā ar visām čībām, kā es to varētu izdarīt ar zeķēm. 
  2. Es tomēr varētu nepamanīt savainošanos, bet čības atšķirībā no zeķēm neļauj stiklam iedurties pēdā. 
Es iesaku iegādāties ērtas mājas čības tādā krāsā vai stilā, kā jums patīk. 
 
Visbeidzot – sausa āda man vienmēr ir bijusi problēma, bet ar diabētu es uzzināju, ka āda var kļūt īpaši sausa un trausla. Tā kā jau daudzus gadus man ir paradums no rītiem, vakaros un reizēm arī pa dienu ieziest ķermeni ar losjonu, tagad tas nav mainījies. Tomēr pēc diabēta attīstīšanās, uzklājot losjonu, es veltu laiku sava ķermeņa apskatīšanai, īpašu uzmanību pievēršot pēdām, kāju pirkstu starpām un injekciju zonām, ja tiek medikamenti tiek injicēti. Esmu ievērojusi – kad esmu dehidratēta, mani iemīļotie losjoni nedarbojas tik ilgi un man losjons jāuzklāj biežāk. Kad tas notiek, es pievienoju nedaudz kokosriekstu eļļas un uzklāju to uzreiz pēc dušas, kad āda ir mitra. Esmu izmantojusi arī losjonu, kas izstrādāts cilvēkiem ar diabētu. Kad es divreiz dienā uzklāju losjonu uz visa ķermeņa, es datu to labā apgaismojumā, jo es arī apskatu sevi. Bieži esmu pārsteigta, kad atrodu zilumus, jo dienas laikā esmu kaut kam uzskrējusi virsū un to jau aizmirsusi, vai konstatēju sīkas skrambas, kuru cēloni es neatceros. 
 
Turklāt, ja es plānoju uzturēties saulē ilgāku laiku, lai neapdegtu, es lietoju saules aizsargkrēmu. Vasaras mēnešos man deguns un piere viegli apdeg un sāk lobīties. Pēdējā ģimenes piknikā es nonācu ļoti tuvu grilam, kad es sajutu karstumu sejā, es ātri atlecu nost. Pēc divām dienām, uzklājot uz sejas saules aizsargkrēmu, es uz labā vaiga pamanīju apdegumu no grila. Es jau biju aizmirsusi par to brīdi un noteikti nedomāju, ka biju tik tuvu, lai apdedzinātos, tomēr biju apdedzinājusies. Šādus brīžus es izmantoju par atgādinājumu, ka katru dienu jāapskata viss ķermenis.  
 
Ar tādiem ikdienas, iknedēļas un ikmēneša higiēnas paradumiem kā šķidruma uzņemšana, pēdu jutīguma novērošana, ādas mitrināšana, pēdu aizsargāšana un uzmanības pievēršana jebkādām izmaiņām ķermenī es daru visu, lai labi kontrolētu diabētu. Apziņa, ka daru, ko varu, lai saglabātu veselību, ceļ pašapziņu, un labu higiēnas paradumu ievērošana liek justies kā īstai diabēta skaistulei “diaskaistulei”.   
 
 

Dalīties

Filed under: