Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
teksta izmērsaaa
hamburger overlay

Ceļošana ar diabētu

 


Ceļošana ir mans mīļākais vaļasprieks. Kad biju bērns, man ļoti dārgi bija ikvasaras ģimenes ceļojumi no Floridas uz Dienvidkarolīnu, lai apciemotu radus. Es iemīlējos ceļošanā, jo tā deva iespēju redzēt jaunas vietas, nogaršot jaunus ēdienus un radīt atmiņā paliekošus brīžus. Kad mācījos koledžā, es reizēm izvairījos no mājasdarbiem, internetā stundām plānojot ceļojumus uz tālām vietām, ko reālajā dzīvē es nevarēju atļauties. Tagad man ir iespēja ceļot vairākas reizes gadā, un pēc diabēta diagnosticēšanas es esmu apmeklējusi vairāk nekā desmit valstis. 
 
Sākumā bija bailīgi. Es atceros, kad diabēts man bija tikko diagnosticēts, tā kontrole likās tik sarežģīta un strikta, ka doma par spontānu dažādu vietu apskates iekļaušanu manā dzīvē bija biedējoša. Es uztraucos par insulīna glabāšanas temperatūru garos lidojumos, jaunu teststrēmeļu dabūšanu gadījumā, ja man tās beigtos, par hipoglikēmiju (pazeminātu cukura līmeni) nepazīstamā vietā. Izmēģinot un kļūdoties esmu kļuvusi pārliecinātāka par ceļošanu ar diabētu, un es ceru, ka šie padomi palīdzēs jums ar pārliecību izplānot nākamo ceļojumu. 
 
Ceļojumu sarakstu veidošana man ir labākais veids, kā plānot un izbaudīt ceļošanu. Pirmkārt, es izveidoju sarakstus tāda tipa ceļojumam, kādam gatavojos, un tad pierakstu galvenās lietas, kas jāpaņem līdzi, un/vai lietas, ko gribu izdarīt. Ceļojot es vienmēr plānoju mērīt cukura līmeni biežāk nekā parasti. Četri biežāk lietotie ceļojumu saraksti man ir:
 
  • Īss ceļojums (no vienas nakts līdz nedēļai): ja es dodos prom uz neilgu laiku, es koncentrējos uz to, lai ceļojumā pietiktu medikamentu, uz cukura līmeņa mērīšanas veidu un vismaz 2–3 lietām, kas paceltu pazeminātu cukura līmeni, medicīnas ID karti, medicīniskās drošības aproci. Par laimi īsiem ceļojumiem nav jāgatavojas daudz vairāk kā ikdienas dzīvei. 
  • Garš ceļojums (vairāk nekā nedēļa). Galvenais, par ko domāju, ja dodos prom no mājām uz ilgāku laiku – pārliecināties, ka nepietrūks medikamentu vai teststrēmeļu. Es ņemu līdzi to pašu, ko īsam ceļojumam, bet visam pievienoju rezerves. Es atjaunoju nepieciešamo medikamentu krājumus un atsevišķā somā iepakoju rezerves priekšmetus, lai izvairītos no ārkārtas situācijas, ja soma tiktu pazaudēta. Man ir līdzi pietiekami daudz uzkodu, lai varētu ar tām iztikt pirmo diennakti, ja pēc ierašanās es netieku uz veikalu. Es padomāju par papildu apavu pāri, lai tie būtu piemēroti dažādām aktivitātēm un es varētu atpūtināt kājas, ja kāds no apavu pāriem vai veidiem izrādās neērts. 
  • Ceļojums ar lidošanu (došanās jebkur ar lidmašīnu). Lidošana bieži ir stresa pilna. Stress par to, lai kaut ko neaizmirstu, drošības kontroles process un stundas, kas var paiet, kamēr tiek līdz lidmašīnai – tas viss man parasti izraisa cukura līmeņa svārstības. Ar diabētu saistītās lietas es parasti lieku rokas bagāžā, lai tās būtu pieejamas, kad nepieciešams, un galamērķī nokļūtu kopā ar mani. Lidojot es velku medicīniskās drošības aproci, jo domāju, ka ir lielākas iespējas, ka cilvēki man palīdzēs, ja redzēs mana stāvokļa pierādījumu. Esmu sākusi vadāt līdzi ārsta izziņu par medikamentiem un medicīnas ierīcēm, kopš man tādu pieprasīja, kad savas ierīces dēļ nevēlējos veikt rentgena pārbaudi lidostā. 
  • Starpvalstu ceļojums (došanās uz citu valsti). Es vienmēr priecājos doties uz ārzemēm, bet tam ir labi jāsagatavojas. Ja es dodos uz Franciju vai citām valstīm, kurās daudzi nerunā angliski, es iemācos, kā vietējā valodā pateikt „man ir diabēts” un „man ir zems cukura līmenis”. Šīs frāzes es uzrakstu arī uz papīra, ko vienmēr nēsāju sev līdzi. Es vienmēr saglabāju vietējo ātrās palīdzības tālruņa numuru, jo 911 darbojas Amerikā, bet ne visā pasaulē. Es noskaidroju, kur atrodas manai apmešanās vietai tuvākā slimnīca un kā to sauc. Lidojumos es pieprasu diabēta ēdienus gan ogļhidrātu daudzuma dēļ, gan tāpēc, ka īpašos ēdienus pasniedz pirmos, jo pēc lidostas stresa cukura līmenis man bieži ir pazemināts. Cukura līmeni es pārbaudu biežāk nekā parasti, jo to ietekmē gan ēšanas paradumu maiņa, gan pielāgošanās citai laika zonai, gan pārmaiņas fiziskās aktivitātes līmenī. 
 
Sākumā šie saraksti man bija piezīmju grāmatiņā, bet tagad es viedtālrunī izmantoju lietotni Wunderlist, jo to ir viegli atjaunot un izmantot atkārtoti, kad mainās mans ikdienas režīms. Saraksti dažādu veidu ceļojumiem un to atjaunošana, kad rodas jaunas situācijas, ļoti palīdz, lai ceļošana būtu veiksmīga. Es aicinu jūs padomāt par saviem biežākajiem braucieniem (ceļojums ar vilcienu, atvaļinājuma kruīzs vai garš ceļš uz darbu vai mājās), pierakstīt veidus, kā gatavojaties ceļošanai ar diabētu un dalīties. 

Dalīties

Filed under: