Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
teksta izmērsaaa
hamburger overlay

Atklāj, kāpēc nav vajadzīgi “treniņi”, lai būtu vesels

 


Paga, ko!?! Man nav “jātrenējas”, lai būtu vesels? 

Jā, jūs izlasījāt pareizi. Jūs varat būt laimīgs, vesels, ar labi kontrolētu cukura līmeni un saglabāt veselīgu svaru bez “trenēšanās”. Un varu derēt, ka jūs jau darāt daudzas pareizās lietas, jūs tikai vēl to nezināt.

Par kāda veida vudū es runāju? Ticiet man, šī nav ziņa par to, ka mums nav jābūt aktīviem. Šī ir ziņa, kurā es vēlētos apstrīdēt jūsu uztveri par to, kas ir fiziskā slodze. 

Kāpēc jums nav “jātrenējas”

Vairums no mums kustas katru dienu. Mēs kāpjam pa kāpnēm, iepērkamies, spēlējamies ar bērniem, pastaigājamies pa apkārtni; sarakstu varētu turpināt. Un visas kustības skaitās, lai sasniegtu ikdienas fiziskās slodzes mērķi. 

Vispārējā fiziskās slodzes rekomendācija pieaugušajiem ir 150 minūtes nedēļā. Tas ir apmēram 20 minūtes dienā. Iedomājieties: ja jūs aizvedat bērnus uz skolu ar kājām, nevis ar mašīnu, katru reizi kāpjat pa kāpnēm, nevis izmantojat liftu vai katru vakaru pēc vakariņām dodaties pastaigā, jūs viegli sasniegsiet šo mērķi.

Viens no veidiem, kādos man patīk būt aktīvam, ir pastaigas ar suni. Tās ne tikai tuvina mani ikdienas fiziskās slodzes mērķim, bet arī ļauj man būt dabā, sunim tiek pastaiga un staigāšana dara brīnumus ar cukura līmeni asinīs. 

Visu veidu kustības ir labas! Tā var nebūt staigāšana, tā var būt dejošana, peldēšana, lēkšana ar lecamauklu, riteņbraukšana, basketbols, teniss, viss, kas jums patīk. Nedomājiet par to, ko dara visi pārējie, atrodiet to, kas dara jums prieku, kas rada vēlmi kustēties.

Ja 20 minūtes nepārtrauktas kustības liekas biedējošas, sadaliet tās mazākās daļās. Arī dienās, kad esmu bezgala aizņemts, es vienmēr varu atrast 5 līdz 10 minūtes brīdi pa brīdim, lai nedaudz pakustētos. Pat 2 minūšu pastaiga pa māju divreiz dienā, tīrot zobus, mazliet palīdz! 

Kā es atradu motivāciju būt aktīvam

Kad atrodat kustību veidu, kas jums patīk, kļūst daudz vieglāk padarīt kustības par daļu no dienas režīma. Man tik ļoti patīk pastaigas dabā ar savu kucēnu Zoju, ka es ieplānošu vienu dienu nedēļā, kurā mēs dosimies pētīt kādu jaunu vietu. Es to gaidu un nedomāju par to kā par treniņu. Es domāju par to kā par kaut ko ļoti patīkamu. 

Es zinu, ka var būt grūti sākt. Agrāk es domāju, ka es nekādā gadījumā nevarētu izbrīvēt veselu rītu katru nedēļu, lai dotos pastaigāties. Bet man izdevās mainīt šo domāšanu, noskaidrojot, “kāpēc” man jāstaigā, nosakot sev nedēļas mērķus un izveidojot grafiku, lai to izdarītu.

Jūsu “kāpēc” jeb motivācija jābalsta uz pozitīvām lietām, ko iemīļotā nodarbe jums dod. Mani top 3 “kāpēc” ir – cik ļoti man patīk doties dabā, cik laimīgs ir mans suns, kad mēs staigājam un cik labi cukura līmenis asinīs reaģē uz staigāšanu. 

Es cenšos turēties tālāk no negatīviem iemesliem (piemēram, “ja nekustos, es esmu slinks”), jo šāda veida negatīvā motivācija nenāk par labu garīgajai veselībai. 

Kā mērķi palīdz atrast man motivāciju

Ir lieliski definēt savus “kāpēc”, bet neatkarīgi no tā, cik ļoti jums patīk izvēlētā aktivitāte, ļoti palīdz mērķu noteikšana un plāna izveide to sasniegšanai. 

Es domāju, ka maniem mērķiem un plānam jābūt cieši saistītam ar maniem “kāpēc” un specifiskam, tāpēc mani mērķi ir:
reizi nedēļā doties pastaigā dabā kopā ar suni un 
katru dienu doties īsākās pastaigās. 

Katru svētdienu es apskatīšu savu kalendāru nākamajai nedēļai un ieplānošu iknedēļas pastaigu. Pievienojot tam pārējās nedēļas aktivitātes, tiek viegli sasniegts iknedēļas 150 minūšu “treniņu” mērķis.  

Bet, ko darīt, ja neesat pieradis kustēties tik daudz?    

Sākums vienmēr ir grūts, īpaši morāli. Var iezagties mazās bailes no neveiksmes, no tā, ko citi padomās, kā cukura līmenis asinīs uz to reaģēs utt., kas ir morāli paralizējošas. 

Šādā situācijā es vispirms atzīstu savas bailes un morālās barjeras. Reizēm mazliet mazināt bailes var, vienkārši pasakot tās skaļi. Otrkārt, es saku sev, ka mērķis nav būt perfektam – mērķis ir izdarīt labāko, ko varu!

Daži cilvēki jūtas neērti, ja citi redz viņu aktivitātes. Ja jūs tā jūtaties, vienkārši sāciet darboties vienatnē, pamazām nostiprinot pārliecību par sevi.  Ja vēlaties staigāt kā es, dariet to agri no rīta vai tad, kad apkārt neviena nav. 

Visbeidzot – ja runa ir par bailēm no cukura līmeņa svārstībām kustēšanās dēļ, es domāju, ka šīs bailes ir īstas. Vairums no mums, kas sadzīvo ar diabētu, ir piedzīvojis cukura līmeņa pazemināšanos vai paaugstināšanos fiziskās slodzes dēļ un zina, cik tas var būt biedējoši, mulsinoši un nomācoši. 

Šīs bailes es esmu pārvarējis, noskaidrojot, kā īsti mans organisms reaģē uz dažāda veida fizisko slodzi. Es zinu, ka pastaigas pazemina manu cukura līmeni, tāpēc, ja es neņemu līdzi uzkodu vai nesamazinu insulīna daudzumu, cukura līmenis būs pazemināts. Šīs zināšanas dod man iespēju ierobežot cukura līmeņa pazemināšanos un pārliecību par sevi, lai bez bailēm dotos pastaigā (un es vienmēr ņemu līdzi diabēta aparātu un uzkodas!)

Jūs neesat viens! Un jūs to varat!

Lieta, kas man visvairāk ir palīdzējusi būt aktīvam, ir labas kompānijas atrašana. Esmu spēlējis basketbolu, gājis deju kursos un uz fitnesa grupu nodarbībām. Tam visam ir kaut kas kopīgs – es biju aktīvs kopā ar citiem. Es turp dodos tāpēc, ka man patīk nodarbe, bet arī tāpēc, ka man patīk domubiedru atbalsts un biedriskums. Patiesībā daži no maniem labākajiem draugiem ir cilvēki, ko esmu saticis komandu sportā un nodarbībās.  

Jūs visā pasaulē varat atrast daudz grupu, kam patīk tās pašas nodarbes, kas jums, arī tad, ja dzīvojat tālu, ir tiešsaistes domubiedru grupas, kas var palīdzēt baudīt aktivitātes un dot padomu. Jums nav jāsāk vienam!

Turpinot aktivitātes, veselības un laimes saglabāšanas ceļojumus bez “trenēšanās”, mēs augam un varam kļūt drosmīgāki. Es bieži atjauninu savus mērķus un plānus, jo mainās prioritātes. Es turpināšu pastaigāties ar suni, bet ziemā man svarīgāka par garām pastaigām var kļūt joga vai vēl kas cits. Un viss ir kārtībā. Es uzsitīšu sev uz pleca un nosvinēšu katru pastaigu, kamēr vien tās būs mans mērķis. Kad šis mērķis vai mani “kāpēc” mainīsies, es izveidošu jaunu plānu un izbaudīšu to tik ilgi, cik ilgi tas būs aktuāls. 

Tāpēc atcerieties, ka nav tik svarīgi, ko jūs darāt, lai būtu aktīvs, kamēr vien jūs darāt kaut ko!
 

Dalīties

Filed under: